Den v MŠ
„Dítě je tím, kdo ukazuje cestu!“ (Marie Montessori)
Meruzalka - Mateřská škola funguje od 1. 9. 2013
Vzděláváme děti od 2 do 6 let.
Jsme v síti MŠMT.
Třída MŠ má věkově smíšenou třídu, kde děti spolupracují a vzájemně se od sebe učí.
Děti jsou rozděleny na 2 skupiny – mladších a starších. Děti nejmladší (zpravidla 2-3 let) jsou převážně s jedním a stálým průvodcem. Obě skupiny dětí během dne spolupracují.
Příchod do MŠ
7:00 - 8:00
Rodič zvoní, představí se jménem, přichází do šatny děti se přezouvají a vždy převlékají z venkovního oblečení do vnitřního (oblečení je bez obrázků a ozdob)
- děti se převlékají co nejvíce samy
- rodič zaznamenává do sešitu:
- odchod dítěte po obědě
- předpokládané odlišnosti při vyzvedávání dítěte
- plánovanou nepřítomnost
- rodič předává dítě průvodci, který za nimi přichází do šatny
- vítáme se s krátkou informací „s čím rodič/dítě přichází“
- s dětmi si tykáme a s dospělými se oslovujeme křestním jménem
- děti odchází s průvodcem, odnáší si krabičku, pokud jdou po obědě (věci na spaní)
- nejmenší děti si přináší do třídy oblečení na ven
- ve třídě si připravují ručník, umývají ruce a pijí
- začínají prací v praktickém životě
Při příchodu po 8:00 čeká rodič s dítětem v šatně na příchod průvodce v 8:15 a v 8:30.
Den v MŠ
7:00 – 8:30 děti přicházejí do MŠ
- rituál s vodou, ktery napomáhá zejména mladším dětem k rychlému zvládnutí odloučení
- práce s pomůckami v praktické a smyslové oblasti
8:00 – 8:15 společná skupinová aktivita
- na rozvoj jazyka a pohybu
8:30 – 9:00 svačina
- společná písnička uvádí děti ke svačině (děti mohou zpívat s průvodci)
- děti si prostírají, vybírají a ochutnávají co a kolik snědí, obsluhují se, krájí a mažou
- po svačině uklízí své místo
- průvodce děti pozoruje, podporuje v samostatnosti, nabízí pomoc
9:00 – 9:45 práce s Montessori pomůckami a společné aktivity
- v září začínáme nošením z řádu do řádu v různých obměnách s různým materiálem
- procvičujeme, ladíme a zdokonalujeme pracovní postupy, které nás vedou při práci v jednotlivých oblastech
- děti pracují s nabízenými pomůckami z oblatsí smyslové výchovy, matematiky, jazyka a poznávání světa kolem nás
- dětem jsou nabízeny pomůcky nejprve k samostatnému objevování
- jednotlivé oblasti se během dne prolínají, stejně jaké samostatná práce střídá práci společnou či spolupráci
9:45 – 10:15 elipsa, úklid třídy
- elipsa je prostor pro denní rituál ke cvičení ticha, klidu, pohybu a společného setkávání
- nejdříve rozvíjíme vědomé, koordinované pohyby (především chůzi) a jazyk (krátké - dlouhé samohlásky), nabízíme básně a písně
- při uklidu nám pracovní postupy pomáhají v péči o společný prostor
10:15 – 11:30/11:45 pobyt venku (včetně přípravy v šatně)
- šatna slouží pouze k soustředěnému převlékání
- převlékání do „venkovního“ oblečení a naopak nám i v době suchého, teplého období pomáhá udržet vnitřní prostory čisté (toto venkovní oblečení připravuje rodič/dítě každé ráno)
- učíme se zminimalizovat čas pobytu v šatně (děti i dospělí)
- průvodce je připravený s radou nebo pomocí
- dítě, které je samostané v oblékání, může nabídnout pomoc ostatním
- ven chodíme za každého počasí
- střídáme pobyt na zahradě a v okolí školky (lesopark, louka)
- pobyt ve městě (chodník) využíváme při dlouhodobé vlhkosti v přírodě
12:00 – 12:45 oběd
- společná písnička uvádí děti k obědu (děti mohou zpívat s průvodci)
- prostírají si, pijí a nalévají polévku, servírují si nabízené jídlo, vše ochutnávají
- po domluvě s kuchyní nabízíme dětem jídlo oddělené (např. rizoto: rýže-zelenina-maso-sýr)
- z odděleného jídla může dítě odkládat to, co nechce jíst
- po obědě děti stírají a předmývají talíře, starší děti uklízí společný prostor
12:45 – 13:00 odchod domů po obědě, přechod k odpočinku a příprava postýlek
- rodič po obědě zvoní, představuje se jménem a čeká v šatně na příchod průvodce s dítětem
- dítě si nese svačinu v krabičce
13:00 – 13:30 klidový čas
- mladší děti jdou spát, klidový režim do 14:15 (20)
- starším dětem nabízíme rozvoj jazyka (vyprávění reálných příběhů, mluvená řeč – psaní – čtení) nebo klidné odpočinkové hry
13:30 – 14:30 práce s Montessori pomůckami a společné aktivity
- odpolední čas navazuje na dopolední program
- od 14:10 do 14:20 nabízíme aktivitu na rozvoj jazyka a pohybu
14:30 – 15:00 svačina
- společná písnička uvádí děti ke svačině (děti mohou zpívat s průvodci)
- děti si prostírají, vybírají a ochutnávají co a kolik snědí, obsluhují se, krájí a mažou
- po svačině uklízí své místo.
- od 14:45 jsou děti připraveny odcházet domů
- rodič zvoní, představuje se jménem a čeká v šatně na příchod průvodce s jejich dítětem
15:00 – 15:30 společná aktivita, individuální práce
- k individuálním aktivitám nabízíme pomůcky z oblastí praktický život, smyslová výchova, matematika, jazyk i svět kolem nás
- koncepční příprava nás vede k obměně během týdne i roku
- aktivity jsou nabízené ve třídě i venkovní terase
15:30 – 15:45 společný úklid a a příprava na odchod domů
- děti s průvodcem uklízí společné prostory
15:45 - 16:00 odchod ze školky
- děti odchází s rodiči nebo průvodcem do šatny
- převlékají se, uklízí své oblečení i své místo
- po komunikaci a rozloučení rodič/průvodce/dítě odcházejí ze školky
- učíme se zminimalizovat dobu pobytu v šatně, která slouží pouze k soustředěnému převlékání dětí
- (dospělí se učí dítě nerušit zbytečnými slovy)
- později příchozí rodič přichází do šatny k místu svého dítěte, zde čeká připravené dítě
- školka se zavírá